9 návyků, které usnadní začátek vašeho podnikání

04.01.2016 19:19
Tento článek jsem napsala pro sever:
Publikovaný si jej můžete zobrazit zde.
 
Začínáte podnikat a chcete si nastavit své vnitřní procesy efektivně již při startu? Začali jste podnikat, ale nejde vám to pořádně od ruky? Nevíte co dřív, kde začít anebo máte pocit, že „nemáte do čeho píchnout“? Točíte se v kruhu a váš projekt se neposouvá? Na vině může být celá řada důvodů. Možná máte špatný time management, možná trpíte prokrastinací, možná jste si předem vůbec neuvědomili, co všechno podnikání vlastně obnáší a do čeho, že jste to vlastně „skočili“. Ať tak nebo tak, jedno je jisté. Je třeba se s tím nějak poprat. Pojďme se společně podívat na možnosti, jaké máme, aby nám práce odsýpala, naše projekty se posouvaly kupředu přiměřenou rychlostí a abychom se u toho zároveň nezbláznili.

 

1 Vytvořme si pracovní místo

Jednou z nejdůležitějších věcí je, určit si místo, kde budeme pracovat. Pokud k podnikání potřebujeme provozovnu či kancelář, problém máme zdánlivě vyřešen. Situace se na první pohled zdá být jednodušší, než když jsme odkázáni pracovat pouze z domova. Ve skutečnosti jsou si obě situace rovny. Vždy potřebujeme k práci pracovní stůl, pohodlnou židli, počítač, dostatek světla, vzduchu a hlavně klid. Je velmi důležité najít si svůj pracovní koutek a pracovat výhradně v něm – obzvlášť pokud pracujeme z domova. Důrazně doporučuji nenosit notebook všude po bytě či provozovně a pracovat například shrbení na sedačce u televize. Odnesou to pak nejen naše záda, ale také naše pozornost. Zkusme eliminovat počet rušivých faktorů, které nás neustále nutkají přepínat a zas a znovu se nutit k soustředěnosti. Televize, lidé kolem, dotazy servírky, atd. – to všechno nás vyčerpává více, než si dokážeme uvědomit. Nevidíme to většinou úplně hned, ale po pár měsících podobného počínání náhle pocítíme silnou únavu a vyčerpanost, která postupně vede k nechuti a snižuje motivaci k další práci.

2 Pracovní doba

Ať pracujeme odkudkoliv, je velmi důležité stanovit si svou pracovní dobu. Nemusí to být informace potřebná pro veřejnost, ale pro nás samotné. Na počátku podnikání jsme často plni energie a nápadů a dokážeme pracovat více a intenzivněji než bychom měli. Nezřídka se stává, že pracujeme prostě pořád. Je důležité vymezit si čas na rodinu, domácnost a vlastní odpočinek. Lidé kolem nás by měli být s touto dobou seznámeni a měli by s ní souhlasit a rozumět situaci (to se týká hlavně nárazových akcí, termínovaných kampaní atd.). Jedině tak docílíme toho, že zachováme funkční rovnováhu mezi prací, rodinou a vlastním osobním životem.

Vyhněme se neustálé kontrole e-mailů na mobilu a přijímání pracovních hovorů v době našeho osobního volna. Nechme naši mysl odpočívat.

3 Osobní hygiena a úprava zevnějšku

Tento odstavec se týká převážně nás, kteří pracujeme hodně z domova. Převlékejme se ráno z pyžama, vyčistěme si zuby a začněme pracovat ve stanovený čas, jako bychom byli v kanceláři a stál nad námi velký šéf. Tyto „drobnosti“ mají velký vliv na naše sebevědomí, které se přímo odráží v našem jednání. Jinak se budeme cítit při domlouvání obchodní schůzky v bačkorech a pyžamu a jinak upraveni, učesáni a oblečeni. Věřte, že všechny tyto pocity lze vycítit podle našeho vystupování i po telefonu.

4 Trsování činností

Jedním z nejdůležitějších bodů ze školení time-managementu je, dle mého názoru, tzv. trsování činností. Znamená to cílené spojování činností, které jsou si podobné a vyžadují podobné úsilí. Osobně to praktikuji hlavně tak, že si stanovuji dny na schůzky a jiné dny na tvůrčí činnost, která vyžaduje více hodin koncentrace v kuse. Jedině tak se mi daří být efektivní a plnit své povinnosti včas. Podobně to lze využívat i s e-maily a zvonícími telefony. Zkusme je ignorovat (vypnout si zvonění a notifikace příchozích e-mailu) a vrhnout se na ně v konkrétně vymezený čas. Vyřídíme je tak najednou a výsledek je daleko efektivnější.

5 Scházejte se s jinými podnikateli

Je velmi důležité nezůstat sám se svým projektem někde v ústraní a čekat až si jej někdo všimne. Jako základní činnost každého počínajícího podnikatele považuji scházet se s jinými podnikateli. Nejen, že vám podobná setkání přinesou nové kontakty, ze kterých se mohou stát vaši první klienti, ale hlavně získáte cennou zpětnou vazbu. Naučíte se svůj projekt představovat a postupně se z koktavého projevu stane ucelený, dech beroucí „elevator pitch“. Poté zákazníky o svých kvalitách přesvědčíme velmi snadno.

6 Sdílejte a propojujte podnikatelé ve vašem okolí

Pokud vás projekt jiného podnikatele zaujme, zkuste jej doporučit a propojit s lidmi, které by mohl jeho projekt oslovit. Zkuste jim pomoci dát o sobě vědět.  Možná jim doporučíte skvělý business a možná (a dost pravděpodobně) udělají totéž oni pro vás. Možná ne hned, ale vědí o vás a pocit vděčnosti jim nedovolí na vás zapomenout ;-).

7 Piště si užitečné tipy a nápady

Ruku na srdce. Kolik různých papírků se vzkazy, kontakty, úkoly atd. vám teď leží volně všude po bytě či v kanceláři? Kolik z nich jste schopní skutečně ještě znovu najít a dokonce vyřídit? Kolik myšlenek a nápadů vám za den proběhne hlavou a vy je jen tak necháte ulétnout?

Pořiďte si jeden blok a noste jej všude s sebou. Zapisujte si kdykoliv, kdekoliv a cokoliv. Na jedno konkrétní místo.  Nejlepší nápady nás obvykle napadnou ve sprše či na dálnici. Zapišme je co nejdříve.

8 Šiřte informace o sobě a svém projektu ve svém okolí

První zákazníci bývají většinou naši známí a přátelé. Největší chybou začínajícího podnikatele je, když lidé kolem neví, co vlastně dělá a co může nabídnout. Budování sítě kontaktů a cesta k většímu zákazníkovi začíná přesně zde. Kdyby ne přímo, tak věřte, že nepřímý vliv na naše budoucí jednání a konání je v tomto případě obrovský. Kdyby nic jiného, získáte cennou zpětnou vazbu. A to se také počítá.

9 Vytvořme si z toho návyk!

Vytvoření návyku prý trvá 21 dní, pokud se situace opakuje denně. Zkusme to vydržet u každodenní podnikatelských činností. Výsledky na sebe jistě nenechají dlouho čekat ;-).

Autor: Ivana Štěrbová